Polonijny Dzień Dwujęzyczności

Uczniowie naszej szkoły również w tym roku dołączyli do grona miłośników języka poprzez uczestnictwo w Polonijnym Dniu Dwujęzyczności. Październikowe święto przenieśliśmy to rzeczywistości wirtualnej, ale to wcale nie stało się barierą w kontaktach z innymi zainteresowanymi poznawaniem języków, a wręcz przeciwnie umożliwiło zaproszenie gościa z Polski, przedstawiciela Fundacji Koścuszkowskiej – panią Zofię Jaworowską. Koordynatorem obchodów Dnia Dwujęzyczności była pani Joanna Modzelewska. Zapraszamy do zapoznania się z przebiegiem tego święta w naszej szkole na podstawie programu, uczniowskich wypowiedzi oraz plakatów.

PRACE UCZNIÓW

Na Dzień Dwujęzyczności gościliśmy panią z Fundacji Kościuszkowskiej, który mieszka w Polsce. Pani Zofia opowiadała nam o sobie i pracy, którą wykonuje. Ona sama urodziła się w Wielkiej Brytanii i mówi w dwóch językach.

Następnie opowiedziała nam o programie, który prowadzony jest przez Fundację. Przekazała, że wszyscy się mogą do tego programu zapisać, tylko trzeba się przedstawić, powiedzieć skąd sie jest i czy zna się inne języki. Ludzie z całego świata jeżdżą do Polski, żeby być w programie jako wolontariusz i żeby uczyć dzieci ich narodowego języka.

Potem z naszą nauczycielką panią Joanną Modzelewską odsłuchaliśmy piosenki o dniu dwujęzyczności i zaśpiewaliśmy ją wraz z uczniami z innych klas. Piosenka nosi tytuł „Trzy Słowa”. Tekst piosenki dotyczył różnych krajów i podkreślał ważność trzech słów: Bóg, honor, ojczyzna.

Na koniec przeczytaliśmy dzieciom wiersze Jana Brzechwy, a oni mieli powiedzieć, o jakie zwierzątko chodzi. Jak skończyliśmy dla nich czytać wszyscy razem odpowiadaliśmy na pytania o piosence i dwujęzyczności.

Bardzo mi się spodobał pomysł pracy jako wolontariusz i myślę, że w przyszłości zgłoszę się do Fundacji i będę uczył polskie dzieci języka angielskiego.

Kacper Kapala, kl. VI

 

Wszechobecna pandemia w tym roku uniemożliwiła tradycyjne obchody oczekiwanego Dnia Dwujęzyczności, lecz to nie powstrzymało naszej polskiej szkoły!Uczniom klasy piątej i ósmej wraz z pania Joanną Modzelewska udało się kontynuować tę tradycję.

Z okazji święta zorganizowane zostało spotkanie z przedstawicielką Fundacji Kościuszkowskiej panią Zofią Jaworowską oraz integracyjne spotkania z uczniami różnych klas. Pani z Polski opowiedziała nam o programie Teaching English in Poland, w trakcie którego polskie dzieci i młodzież uczą sie języka angielskiego w Polsce podczas wakacji. Tegoroczny obóz odbył się wirtualnie. Trenerzy, czyli osoby z zagranicy ,które słabo mowią po polsku lub mają polskie nazwisko i chcą poznać swoje korzenie, umieszczali wszelakie filmiki na internecie, co umożliwiło dzieciom w Polsce naukę z domu. Na zajęciach poruszano różnorodne tematy, np. jazdę konną, to umożliwiło dzieciom rozwijanie swoich zdolności dwujęzycznych.

Zaciekawił mnie sposób nauki w naturalnym środowisku.Dzieci w Polsce uczestniczyły w dwutygodniowych obozach w różnych rejonach kraju,w czasie których rozmawiały wyłącznie po angielsku.

Podczas drugiego spotkania, uczniowie klasy ósmej zaprezentowali kalambury i quiz wiedzy o Polakach w Stanach Zjednoczonych,a obecni uczniowie odpowiadali na pytania. Większość dzieci chętnie zgłaszała się do odpowiedzi. Nowi uczniowie klasy ósmej wytłumaczyli czemu warto znać język polski oraz przedstawili słuszne plusy bycia dwujęzycznym.

Generalnie, spotkania były bardzo intrygujące i ciekawe. Umocniły patriotyzm oraz chęć uczniów w poznawaniu kultury polskiej.

Warto organizować takie spotkania i zabawy do pogłębiania naszej polskości.

Amelia Grygiel, klasa VIII